Office 365 Apps Admin Center – hantera och säkra dina Office-installationer

Publicerad 6 april 2023 i Advitum Svarar, Blogginlägg
Ulf Lundh, Lösningsarkitekt hos Advitum

Att hålla sina operativsystem uppdaterade och övervakade är något som de flesta idag har bra kontroll på, men har ni lika bra överblick på hur det ser ut med era Office-installationer ? Denna månads patch-tisdag släpptes det säkerhetsuppdateringar till bl.a Outlook som rättade till sårbarhet som kunde utnyttjas enbart genom att ta emot ett e-postmeddelande. Hur många installationer i er verksamhet är säkrade mot denna sårbarhet? Microsoft har ett verktyg för att hålla koll på just detta

Alla Office 365-applikationer där man loggar in med sitt Office 365-konto rapporterar in status om patch-nivå, plugins med mera till Microsoft. Det är denna informationen som ni nu kan ta del av. Man behöver antingen rollen Global Administrator eller Office Apps Administrator för att aktivera funktionen i er tenant.

För att göra detta går man till https://config.office.com och klickar på ”Sign in”

Har ni inte aktiverat funktionen tidigare får man aktivera funktionen, detta kan ta en stund.

De funktionerna som du därefter får tillgång till på Microsoft 365 Apps admin center är:

Uppdatera och övervaka Office-applikationer

Du får detaljerad information om vilken version av Office som kommer installeras och när. Möjligheten att pausa och till och med rulla tillbaka Office-installationer till tidigare versioner finns.

Microsoft 365 Apps hälsa

Övervakning av Office-applikationernas stabilitet och hälsa. Man får t.ex information om hur ofta specifika applikationer och plugins kraschar och vilka som är snabba respektive tar lång tid att ladda. Ofta hittar man plugins här som man inte visste fanns i verksamheten.

Hur ofta och vilken version av Outlook krashar?

Vilka plugins till Office använder vi och hur påverkar de prestandan?

Inventering

Här finns information om datorerna i er organisation som använder Office-applikationer. Information om vilken kanal och version och senast inloggad användare finns även tillgängligt.

Security update status

Vilka enheter har senaste säkerhetspatcharna? All information finns här, inklusive vilka enheter som av någon anledning kör på icke-supporterade versioner.

Onedrive synk-hälsa

Här får du information om vilka användare i verksamheten som har synkroniseringsproblem samt information om vilka mappar som säkerhetskopieras till Onedrive. 

För att aktivera denna funktion behöver man först aktivera policyn EnableSyncAdminReports ( mer info här )

Verktyget tillåter att man inkluderar alla enheter i organisationen eller utvalda grupper så det är enkelt att rulla ut till en mindre pilotgrupp till att börja med. Värt att tänka på är att detta inte är ett verktyg för att distribuera Office till datorer, utan ett verktyg för att i efterhand hantera och övervaka Office-installationer.

Grundkraven för att börja använda Microsoft 365 Apps admin center

-Azure-rollen Global Administrator eller Office Apps Administrator

-Microsoft 365 Apps for Enterprise eller Microsoft 365 Apps for Business version 2008 eller senare.

-Supporterade versioner av Windows 10 eller Windows 11

-Microsoft 365 (eller Office 365) for Business Standard, Business Premium, A3, A5, E3 eller E5-prenumeration.

-Kanalen måste vara satt till Monthly Enterprise. Office uppdateras då varje månad, på patch-tisdagen då övriga Microsoft-patchar släpps. Möjlighet finns att skjuta upp installationen upp till 14 dagar.

Har du fler frågor gällande Office 365 Apps Admin Center så tveka inte att höra av dig till oss!

Robert Kitanovski

070-681 20 29

robert.kitanovski@advitum.se

Tillbaka

Prenumerera på Advitums nyhetsbrev

Om du väljer att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du att erhålla information om vad som händer på Advitum, våra utbildningar och kundevent, nyttiga blogginlägg och viktiga produktnyheter. Självklart kan du säga upp din prenumeration med en enkel knapptryckning.