Bloggat – Windows 10 Lifecycle

Publicerad 9 mars 2020 i Blogginlägg

Har ni precis slappnat av efter att ha bytt ut alla Windows 7-datorer mot Windows 10? Då är det dags att börja jobba igen!

”Varför det? Jag har ju Windows 10 nu!” kanske ni tänker. Men så är det inte.

Skillnad på Windows 10 Professional och Enterprise

Har ni Windows 10 Professional MÅSTE ni ha minst Windows 10 1809 idag för att ha en supporterad version. Dock går supporten för 1809 ut redan 12 Maj i år.

Helst ska ni ha åtminstone 1903 idag, då gäller support till den 8 December i år.

Har ni Windows 10 Enterprise MÅSTE ni ha minst 1709 idag för att ha en supporterad version. Supporten går dock ut redan den 14 April i år, så helst ska ni ha åtminstone 1803 som har support till 10 november i år.

Som ni märker så skiljer sig support-tiderna på Professional och Enterprise. Detta är ytterligare ett argument att den enda vettiga företagsversionen av Windows 10 är Enterprise.

Sammanfattningsvis gäller detta från och med releasen av Windows 10 1809:

Windows 10 Professional: 18 månaders support

Windows 10 Enterprise, Mars-utgåvor (tex 1903): 18 månaders support

Windows 10 Enterprise, September-utgåvor (tex 1909): 30 månaders support

Källa: https://support.microsoft.com/sv-se/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

Vad händer när supporten går ut?

Microsoft kommer efter slutdatumet för support sluta tillhandahålla patchar till denna version.

Rekommendation

Vår rekommendation är att välja spåret med Enterprise och september-releaser samt att uppgradera en gång om året.

Men varför så ofta när det är 30 månaders support? Räcker det inte med varannan september-utgåva?

Det kan bli lite tight schema i sådana fall, se tidslinjen nedan. Hoppar du över en release har du som mest ca 6 månader för tester, utrullning osv. Stöter ni på problem så kan det resultera i att ni står med en version som inte supporterad.

Har ni Windows 10 Professional måste ni uppgradera minst 1 gång om året, annars kommer ni med all säkerhet sitta med installationer som är osupporterade.

Vill ni ha hjälp med detta är vi på Advitum självklart tillgängliga och har erfarenhet från sådana här projekt.

Tillbaka

Prenumerera på Advitums nyhetsbrev

Om du väljer att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du att erhålla information om vad som händer på Advitum, våra utbildningar och kundevent, nyttiga blogginlägg och viktiga produktnyheter. Självklart kan du säga upp din prenumeration med en enkel knapptryckning.