Jonna & Adam från skolbänken till Advitum

Publicerad 27 september 2023 i Nyheter

Under sommaren har Advitum fått förstärkning i form av Jonna Johansson och Adam Christersson.

Båda har tagit nya karriärval i arbetslivet och studerat utbildningen ”Cloud & infrastructure specialist” på Axel Weüdelskolan i Kalmar som är eftergymnasial och kombinerar teori med praktik. Utbildningen genomförs i nära samarbete med arbetslivet och Advitum.

Utbildningen är en bra start för de som har intresse för teknik och gillar det höga utvecklingstempot som IT-branschen erbjuder. Advitum har tillsammans med andra företag i branschen tagit emot studenter för ”LIA” lärande i arbetslivet som är en slags praktik förlagd ute hos företagen och organisationerna i regionen.

Utbildningen är utformad för att ge studenterna en inblick i de grundläggande teknikerna och lösningarna som används hos IT-avdelningarna. Mycket fokus läggs såklart på IT-säkerhet, ett minst sagt djupt och omfattande ämne!

Från examen till Advitum: Jonnas och Adams nya kapitel

Under sommaren har Jonna börjat arbeta i Advitums servicedesk och tar emot och löser ärenden som kommer in, Adam har startat ett omfattande resursförstärkningsuppdrag hos en av våra kunder där han stöttar deras interna IT-avdelning.

Vad är det som skiljer Advitum från konkurrenterna?

– Känslan för service. När jag började min IT-karriär så tänkte jag att jag skulle ha något unikt att erbjuda i min känsla för människor och service. Advitum delar mina värderingar till 100% och jag känner verkligen att jag har hamnat rätt här, säger Adam.

Jonna fyller i; – Advitum känns väldigt familjärt – lätt att få kontakt med kollegor, alla är hjälpsamma, mycket aktiviteter tillsammans. Det känns också som att detta är ett ställe där medarbetarna får högt förtroende av chefen och att det finns tillit till allas kunskap och vilja att göra det bästa arbetet gentemot kollegor och kunder.

Hur ser era arbetsdagar ut?

Adam; -Det beror på om jag är ute hos en kund eller inne på kontoret.  Ute i fält så agerar jag stöd i kunders olika projekt och dagliga verksamhet, ingen dag är den andra lik. Dagar inne på kontoret spenderas främst till att vidareutbilda mig samt lite intern administration.

Jonna; -Väldigt varierande, mycket kundkontakt då hela mitt arbete baseras på kunderna. Oftast snabblösta problem gentemot en användare hos en kund men ibland även lite klurigare. Man är lite spindeln i nätet, mycket tar vi i ServiceDesk hand om själva, men vissa saker bollar vi också vidare till konsulter med djupare kunskaper inom området. Jobbet utgår mest ifrån mailen, men också en hel del fjärrstyrningar och telefonsamtal.

Slutligen, vad är det bästa med att jobba på Advitum?

-Jag skulle säga den positiva attityden från alla medarbetare. Stämningen är alltid ”Vi kan!”, och ”Inga problem, vi löser det”. Vi tror på varandra och stöttar där det behövs, säger Adam. 
Flexibiliteten, att kunna jobba på plats eller hemifrån, att det ofta går att pussla om man behöver göra något under arbetstid. Kunskapsbasen, kollegorna besitter otroligt mycket kunskap tillsammans och är inte främmande för att dela med sig av den, avslutar Jonna.


Vi är väldigt glada att ha dem med ombord och önskar dem stort lycka till i sina nya yrkesroller!

Tillbaka

Prenumerera på Advitums nyhetsbrev

Om du väljer att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du att erhålla information om vad som händer på Advitum, våra utbildningar och kundevent, nyttiga blogginlägg och viktiga produktnyheter. Självklart kan du säga upp din prenumeration med en enkel knapptryckning.